I et krevende 2021, med en pandemi som har bølget frem og tilbake, har Onepark jobbet knallhardt med nye partnerskap.
VIA i Vika åpnet dørene i september. Bygget huser moderne kontorer, kontorhotell, serveringssteder, butikker og helsetilbud. Og Oneparks parkeringstilbud i kjelleren. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Det siste året har parkeringsselskapet åpnet nærmere 100 nye anlegg. Den offensive innsatsen skyldes både kontrakter vunnet gjennom anbud, direktesalg og oppkjøp.
På nyåret signerte Onepark en avtale med Avantor, som eier en rekke bygårder i Nydalen, og i mars overtok Onepark flere anlegg i området, både inne og ute, med plass til flere tusen parkerende. De fleste parkeringsanleggene er installert med den sømløse teknologien Autopay, som inkluderer skiltgjenkjenning og automatiske betalingsløsninger.
– Onepark imponerte oss i overgangsfasen, som gikk helt smertefritt, sa en fornøyd Roy Frivoll som er forvaltningsdirektør i Avantor, etter overtakelsen.
Leif Nymoen (t.v) sammen med forvaltningsdirektør Roy Frivoll fra Avantor, som eier store deler av bygningsmassen i Nydalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Bedre data gir bedre lønnsomhet
Onepark åpnet også et anlegg med 1000 plasser på Tjuvholmen i juli, der Selvaag Eiendom er gårdeier. Det kompliserte anlegget, med 15 ulike sluser, er utstyrt med 70 kameraer. Innsiktsbasert informasjon om trafikkflyten var en av triggerne da Selvaag valgte Onepark som ny partner.
– Jeg liker helst å vite, og nå får vi full kontroll over trafikkflyten. Vi kan se hvor flaskehalsene er, hvor vi må sette inn tiltak og hvordan bilene beveger seg i anlegget, forteller Bjørn Bratt-Aanensen, som er direktør for kommersiell drift i Selvaag Eiendom.
I tillegg til god oversikt åpner Autopay for tilpassede løsninger for beboere og deres gjester, som har private parkeringsplasser i anleggene.
Parkeringsanlegget på Tjuvholmen er både et privat anlegg for beboere i området, samt et anlegg for besøkende til Tjuvholmen og Aker Brygge. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Når Onepark går inn som driftsansvarlig i nye eller etablerte anlegg er kundeopplevelsen det absolutt viktigste.
– Å finne en parkeringsplass skal være et positivt tilbud, og ikke noe som ødelegger dagen din. Bommer, billetter og bøter har hatt sin storhetstid. Nå er det gode kundeopplevelser som gjelder, sier administrerende direktør, Leif Nymoen.
- Vi skal være den litt mer ålreite parkeringsoperatøren, og derfor er kundeservice det viktigste vi driver med, sier adm. dir. Leif Nymoen. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Både midt i byen og til fjells
Onepark har også inntatt en rekke nye kjøpesentre det siste året. Både Vinterbro Senter, Nordbyen i Larvik, Strømsø senter i Drammen, samt VIA i Vika og Bøler senter i Oslo er nå kledd i oransje drakt og med kameraer som registrerer bilistene når de kommer inn og reiser fra sentrene.
Onepark drifter over 30 parkeringsanlegg på kjøpesentre rundt om i landet. Kamera, skiltgjenkjenning og automatisk betaling gjør parkeringsopplevelsen sømløs. Foto: Onepark.
De fleste av Oneparks anlegg ligger enten i sentrum, sentrumsnært eller tilknyttet større handlesentre. Men det siste året har selskapet jobbet hardt for å utvide horisonten og tilby løsninger også på andre arenaer. Rampestreken i Åndalsnes har blitt et yndet turistmål for mange, spesielt etter at Romsdalsgondolen åpnet i mai i år. I sommer inntok også Onepark turistattraksjonen, og drifter nå Romsdalseggen Parkering, som er den nærmeste parkeringen til gondolen opp til Rampestreken.
Hemsedal skisenter har ikke regulert parkeringsområdene ved anlegget før Onepark ble koblet på ved slutten av året. Selv om 50 prosent av parkeringsplassene fortsatt er gratis, har Onepark ansvaret for driften av hele anlegget. Teknologien Onepark bruker gjør det mulig å sikre god rotasjon på de nærmeste plassene til skiheisen, og gratis parkering dersom du står på plassene litt lenger unna.
Onepark tok over driften av parkeringsanlegget ved Hemsedal Skisenter i desember. Oppdal Skisenter åpnet også i desember i år. Foto: Hemsedal Skistar.
Storsatsning i Viken, Vestfold og Telemark
I august offentligjorde også Onepark oppkjøpet av Micasa, en ledende parkeringsaktør i Viken, Vestfold og Telemark, og overtar på sikt driften av nærmere 150 anlegg i denne regionen. Onepark har allerede implementert Autopay og foliert, skiltet om og oppgradert anleggene en rekke steder, blant annet i Skien, Larvik og Tønsberg. Micasa er en stor eiendomsaktør, og eier flere av anleggene der Onepark nå har gått inn som driftsansvarlig, og derfor vil de fortsatt være en viktig samarbeidspartner.
– For oss var det viktig å selge til en innovativ og profesjonell aktør, som samtidig skal være vår partner i mange år fremover. Valget om Onepark var enkelt, da vet vi at både oppdragsgivere og kunder blir ivaretatt på en god og profesjonell måte, sa Steinar Krüger i Micasa etter kunngjøringen.