Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene våre kunder har. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på her anbefaler vi å kontakte oss via kontaktskjemaet her.

Hvorfor har jeg fått faktura?

  • Hvis du ikke har betalt på en betalingsautomat eller på onepark.no innen 48timer vil du motta en faktura for parkering med fakturagebyr. Vi henter våre fakturaadresser fra motorvognregisteret, derfor sendes alle fakturaer til adressen kjøretøyet er registrert hos Statens vegvesen.
  • Spørsmål vedrørende betaling av faktura rettes til Finans2. Trykk her for å kontakte Finans2.

Jeg er registrert med betalingskort for automatisk trekk, men har fortsatt fått en faktura, hvorfor det?

  • Om du har mottatt en faktura så er det ved evt utgått kort, sperret kort eller bytte av bank. Dette kan du endre selv i profilen din. Selv om du har samme konto så er ingen kortnummer identiske med det forrige.  Dette kan du sjekke på min profil og legge til et nytt kort for automatisk trekk. Min profil finner du på autopay.io
  • Hvis du har fått ny bil og ikke registrert denne vil du også motta en faktura

Hvorfor får jeg fakturagebyr?

  • Årsaken til at fakturaene kommer med et fakturagebyr er administrasjonskostnader. Fakturagebyr skal dekke administrasjon og utsending av faktura.

Jeg kjørte ikke bilen, men har mottatt faktura

  • Vi henter våre fakturaadresser fra motorvognregisteret, derfor sendes alle fakturaer til adressen kjøretøyet er registrert hos Statens vegvesen. Vi får heller ikke omadressert eller sendt ut en ny faktura til riktig person. 

En annen grunn til at man får faktura kan være at man har stått lengre enn en eventuell gratis periode. Eksempelvis enkelte kjøpesentre opererer med 1 til 3 timer gratis parkering. Står man lengre tilkommer parkeringsavgift.

Ny bil, leiebil eller leasingbil?

  • Kunden er selv ansvarlig for å registrere ny bil eller leiebil på sin profil på autopay.io.

Jeg har solgt bilen og fått en ny

  • Hvis du har fått en ny bil kan du legge inn denne og eventuelt fjerne den gamle bilen på min profil på autopay.io

Leiebil for en dag, hva gjør jeg da?

  • Hvis du har leiebil for en dag må du legge inn denne og fjerne den når du ikke bruker den mer. Dette gjør du på min profil på autopay.io
  • Gjøre opp for seg på stedet for å unngå faktura til leasingselskap. Ekstra kostnader dekker kunde.

Automaten fungerte ikke, hvilke alternativer har jeg?

  • Benytte annen automat hvis mulig.
  • Det er mulig å betale på onepark.no innen 48timer
  • Du kan også betale med Easypark appen. Denne må du starte før du forlater parkeringen og for riktig avdeling.
  • Siste mulighet er å vente på faktura.

Hvordan kan jeg unngå faktura?

  • Betale på betalingsautomaten før avreise.
  • Registrere deg med profil for automatisktrekk på autopay.io
  • Betale på onepark.no innen 48 timer
  • Starte parkering med Easypark appen ved ankomst.

Registreringsnummeret ble ikke registrert hos betalingsautomaten, hva gjør jeg?

  • Da kan du betale på onepark.no innen 48 timer.
  • Eventuelt vil du motta en faktura UTEN fakturagebyr.

Hvilke betalingskort kan jeg bruke på Autopay?

  • Per dagsdato er det kun mulig å bruke Visa, MasterCard og American Express for betaling på Autopay.

Usikker på om jeg har registrert meg? (Jeg vet ikke om jeg har profil?)

  • Når du registrerte deg på betalingsautomaten fikk du tilsendt ett passord på SMS.
  • Hvis du ikke finner passordet eller ikke har mottatt ett passord går du til autopay.io
  • Her trykker du på «Glemt passord» og fyller inn telefonnummeret ditt. Trykk så på send passord. Du vil da få tilsendt ett nytt passord.
  • Dersom du ikke er registrert vil du ikke motta nytt passord.

Firmaavtale

  • Vi tilbyr pr. i dag dessverre ingen avtaler for firmaer. Både firmaavtaler og EHF er under utvikling.

Betalingsplikt for alle

  • Alle er betalingspliktige i våre Autopay-anlegg. Eventuelle unntak er spesifisert i de enkelte p-anleggene.
  • Personer med HC-bevis er også betalingspliktige

Av- og påstigningsfeltet ved avgangshallen Oslo lufthavn

  • Automatisk belastning av kredittkort vil kun fungere på Oslo Lufthavn når AUTOPAY profil er blitt tilknyttet Avinors kundeklubb. For at automatisk trekk skal fungere på Oslo Lufthavn må AUTOPAY profil være tilknyttet Avinors kundeklubb.  AUTOPAY kunder må logge seg inn på sin profil på autopay.io og klikke på "kundeklubber" og deretter "bli medlem" under AVINOR logoen. 
  • Dette området reguleres ved hjelp av elektronisk skiltgjenkjenning (LPR). Opphold inntil 7 minutter er gratis. Oppholder man seg på området over 7 minutter og 0 sekunder vil det påløpe en kostnad på kr. 70,- pr. påbegynte 20 minutter beregnet fra innkjøringstidspunktet.
  • Informasjon vedr. dette finnes på skilter ved innkjøring til området, det finnes flere skilter inne på området samt det er informert om på begge automatene. Det står også informert at ved manglende betaling vil det tilsendes en faktura med fakturagebyr.
  • Det finnes to automater langs av- og påstigningssonen, der kan man evt. sjekke utestående beløp, er det kr.0,- velger man knappen ‘Forlat’ før du kjører ut. Evt. påløpt kostnad for oppholdet vil ligge tilgjengelig for betaling på web i 48 timer etter utkjøring slik at man kan unngå faktura. Her kan du sjekke og betale.
  • Handikapforbundet har vært med under utarbeiding av løsningen og har godkjent denne.
  • Ordningen støttes også av politiet som sier at det er viktig at området blir bedre regulert og gir en mer hensiktsmessig regulering av området.
  • Har man behov for å stå lengre er det mer gunstig å benytte korttidsparkeringen på andre siden av veien.

For ordens skyld kan det nevnes at Datatilsynet er kjent med løsningen og det er utviklet og driftes i henhold til retningslinjer fra tilsynet.


Personvern

Samsvar med personopplysningsloven

ONEPARK er opptatt av å følge personvernreglene og har løpende dialog med myndighetene. Informasjon, skilting, internkontroll og sletterutiner er utformet i samarbeid med Datatilsynet. ONEPARKs personvernerklæring kan leses her: http://onepark.no/personvern-og-cookies

Innsyn i personopplysninger

Du har rett til innsyn i ONEPARKs behandling av dine personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 18, første ledd.

ONEPARK er behandlingsansvarlig i henhold til personopplysningsloven.

Formålet med ONEPARKs behandling av dine personopplysninger er regnskap, fakturering og revisjon, betalingsverifiseringer, administrative og juridiske formål, statistikk og markedsføringsanalyse, systemtesting, vedlikehold og utvikling, kundeforskning og undersøkelser, samt å hjelpe oss i fremtidige relasjoner med deg. Hvis vi bruker informasjonen i forbindelse med statistikk eller markedsanalyse vil informasjonen din bli anonymisert.

ONEPARK kan behandle følgende typer av personopplysninger: Navn, adresse, mobilnummer, epostadresse, kjøpshistorikk, kjennemerke for kjøretøy og videoopptak. Den konkrete behandlingen vil bero på om du er medlem av kundeklubb, oppgjørsform og hvilket p-hus som er besøkt. ONEPARK kan koble personopplysninger til informasjon fra offentlig tilgjengelige registre.

ONEPARK kan bruke underleverandører i Norge eller utlandet for å håndtere de personopplysninger som samles inn. ONEPARK forsikrer seg om at hensiktsmessige kontraktsmessige sikringstiltak i henhold til personopplysningen er på plass. ONEPARK bruker Nets som underleverandør for gjennomføring av transaksjoner. Nets er ansvarlig for lagring av kortnummer. ONEPARK kan bli pålagt å utlevere informasjon til andre i henhold til lov.

ONEPARK forstår hvor viktig sikkerhet er for våre kunder.  Alle personopplysninger blir lagret i et sikkert miljø. ONEPARK verken selger eller leier ut personopplysninger til noen tredjepart.

Fant du ikke det du lette etter? Kontakt oss her.

Øvrig informasjon:

Nasjonale parkeringsregler, Parkeringstilsynet, Parkeringsforskriften