Stadig flere gÄrdeiere etablerer ladepunkter pÄ deler av sine anlegg, bÄde innendÞrs og utendÞrs.
â Vi jobber kontinuerlig med Ă„ utvikle tjenester som Ăžker inntektene og attraktiviteten pĂ„ de anleggene vi har ansvar for. Med stadig flere elbiler pĂ„ veien, er lademuligheter en av de mest etterspurte, sier salgssjef Anders Syse-Nybraaten i Onepark.
âĂkt behov, samt et Ăžnske om Ă„ tilby et bedre servicetilbud overfor bilistene, er de viktigste Ă„rsakene til veksten, sier Anders Syse-Nybraaten. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Samarbeider med flere
Han har sammen med sitt team hjulpet gÄrdeiere over hele landet Ä etablere ladetilbud til bilister.
â Vi har bygget opp en solid kompetanse pĂ„ Ă„ integrere lading som en del av tjenestetilbudet pĂ„ parkeringsanlegg, og har et apparat som bistĂ„r bĂ„de teknisk og finansielt der eiendomsbesitterne har behov, sier han
Legevakt-lading
Oslofjord Convention Center, den nye legevakten i Oslo og Vestlia Resort er eksempler pÄ anlegg der et ladetilbud er pÄ plass.
â Legevakten alene har nĂŠrmere 70 ladeplasser. Vi ser at tiden kundene parkerer i et anlegg pĂ„virker bruken av ladere. PĂ„ plasser der bilistene raskt reiser videre, er bruken lavere enn der bilene stĂ„r i mer enn en time, sier han.
Integrert med Autopay
Oneparks system, Autopay, har integrert spotpris funksjonalitet mot Nord Pool. Det gir eiendomsbesittere mulighet for Ä ha et fast pÄslag pÄ spotprisen. Ladeprisen til kundene vil gi forutsigbare inntekter, og medfÞrer ingen risiko ved varierende strÞmpris. I tillegg kan man differensiere prisen i systemet mellom ulike grupper som bruker anlegget, for eksempel mellom leietakere, beboere og tilfeldig parkerende, sier han.
Tilgang pÄ innsiktsdata
Innsiktsdata fra strÞmsalget blir tilgjengelig i samme system som annen informasjon og statistikk fra parkeringsomrÄdet. Det gjÞr det enkelt Ä holde oversikt over blant annet strÞmforbruk, ladeinntekter, belegg og hvor lang tid kundene har parkert. Det kommer i tillegg til annen parkeringsinformasjon, som allerede er tilgjengelig.
Onepark har flere modeller for fordeling av investeringskostnadene og inntektene mellom gÄrdeier og selskapet.
â Vi er fleksible pĂ„ fordeling av utgiftene ved Ă„ etablere ladepunkter og inntektene ved salg av strĂžm. Det gjĂžr at terskelen bĂžr vĂŠre lav for Ă„ komme i gang. Det viktigste for gĂ„rdeierne er Ă„ vurdere markedet sammen med oss. Vi ser at pĂ„ anlegg hvor bilistene parkerer i lengre perioder, brukes laderne mer enn der de fleste parkerer i en kort periode, sier han.
Nye tjenester pÄ vei
Lading er en av flere tjenester Onepark ser at Þker attraktiviteten pÄ p-anlegg.
â Vi jobber sammen med en del av vĂ„re kunder med Ă„ teste ut andre typer tjenester, som gjĂžr at bilistene bruker deres anlegg mer enn andre tilbud i omrĂ„det. Det ser vi at gir effekt, sier Anders Syse-Nybraaten.