Foto: Ola Matsson/SkiStar
I løpet av to år har Onepark inngått parkeringsavtaler med seks av de store skidestinasjonene i Norge. Det gjør dem til det ledende parkeringsselskapet innen ski og alpint. Til sammen har de nå over 7000 slike parkeringsplasser, blant annet i Hemsedal, Trysil og Geilo.
– Vi har lykkes ved å tilby parkeringsløsninger som er enkle og gode både for bilistene og de som eier eiendommene. Mange skianlegg ser nå verdien av å i større grad regulere parkeringen. Det gir bedre kapasitet for de som faktisk er avhengig av å bruke bilen, det reduserer trafikken og det gir midler til driften, sier Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark.
Foto: Katrine Lunke/Apeland
Skiltgjenkjenning uten billett
Onepark har siden de ble etablert i 2012 blitt en ledende aktør i det norske parkeringsmarkedet. De har over 130 ansatte, og drifter over 300 parkeringsanlegg over hele landet. Onepark har i tillegg ansvar for driften av Nordens største parkeringsanlegg på Oslo lufthavn, med plass til 23 000 biler.
Onepark har nå ansvaret for parkeringen i Hemsedal, Trysil, Hafjell, Beito, Oppdal og Geilo. I tillegg har de hytteveiløsningene for Norefjell, Hafjell, Trysil og Spiterstulen. På parkeringsplassene er det nå en teknisk løsning hvor man ikke trenger å trekke billett, men som er basert på skiltgjenkjenning.
– Dette er en sømløs og kundevennlig teknologi som vi har utviklet og brukt gjennom mange år, og som vi opplever at kundene våre setter pris på. Det er enkelt og effektivt å parkere. Du kan betale på automaten ved avreise, på nett innen 48 timer, via app eller som automatisk trekk fra kortet ditt, hvis du har registrert deg som Onepark-kunde på forhånd. Hvis du ikke bruker noen av disse betalingsalternativene vil du motta en faktura i posten, sier Nymoen i Onepark.
Foto: Ola Matsson/SkiStar
Skibusser skal bidra
Prisene på uteparkeringen er generelt relativt lave, og i for eksempel Hemsedal, Trysil og Geilo koster den 20 kroner timen, med makspriser for hele dager. Hemsedal innførte parkeringsavgift for ett år siden og Geilo og Trysil innførte betaling på sine skianlegg fra 1. desember i år.
Trond Moen, eiendomssjef i Skistar Norge, har ansvaret for både Hemsedal og Trysil, og mener innføringen av parkeringsavgift har mange fordeler.
– Målet er å i større grad regulere parkeringen og samtidig bidra til å redusere bilbruken. Samtidig bidrar parkeringsinntektene til at vi raskere kan iverksette miljøtiltak, som for eksempel å forbedre skibussen slik at flere kan la bilen stå. I tillegg går vi over til miljøvennlig diesel på alle våre tråkkemaskiner, som er en betydelig utgift, sier Moen.
Både Hemsedal og Trysil har fortsatt flere parkeringsplasser som fortsatt er gratis.
– Ved å regulere parkeringen blir det mer ryddige forhold, færre biler som står feilparkert og flere plasser som er tilgjengelig for de som virkelig trenger det. Det er fortsatt mulig å stå parkert gratis, men da må man gå litt lengre til bakken. Rundt Trysilfjellet har vi heldigvis 90 prosent ski inn, ski ut fra hyttene, så vi håper disse tar på seg skia fra hytta når de skal ut i bakken. Det er absolutt det mest bærekraftige, sier eiendomssjefen.