I år feirer Onepark ti år. Selskapet har over 130 ansatte, og drifter 300 parkeringsanlegg over hele landet, både ved kjøpesentre, sentrumsnære parkeringshus - og plasser samt skianlegg. Onepark har i tillegg ansvar for driften av Nordens største parkeringsanlegg ved Oslo lufthavn med plass til 23 000 biler.
– Disse første ti årene har vært et eventyr. Jeg føler virkelig at vi bidrar til en positiv og bærekraftig utvikling i samfunnet ved å være en litt annerledes parkeringsoperatør. Onepark har forpliktet seg til å minimere belastningen på miljø og klima, å ha kunden i fokus og alltid jobbe for å oppleves som «litt mer ålreit». Vi jobber langsiktig for å skape målbare resultater for våre samarbeidspartnere og eiere, sier administrerende direktør Leif Nymoen. Selskapet ble ISO-sertifisert på miljø og kvalitet i 2021.
– Målet har hele tiden vært å være en utfordrer, med ekstra fokus på kundevennlige og innovative løsninger, sier administrerende direktør Leif Nymoen. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Sluttbrukere og gårdeiere skal være fornøyde
Onepark har to kundegrupper: eiendomsbesitterne som eier parkeringsplassene selskapet drifter og de som parkerer på plassene.
–Vi ønsker å ha mer fokus på fornøyde kunder enn bare ren inntjening. Det får vi gode tilbakemeldinger på, fra begge kundegruppene. Onepark skal være spesielt tilgjengelig for eiendomsbesitterne vi jobber med. Det kan høres ut som en enkel idé, men vi hører stadig at vi skiller oss ut på denne måten, sier Nymoen.
VIA i Vika åpnet dørene i september 2022. Bygget huser moderne kontorer, kontorhotell, serveringssteder, butikker og helsetilbud. Og Oneparks parkeringstilbud i kjelleren. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Størst på flyplass
I 2016 vant Onepark tilbudskonkurransen med Avinor om driften av parkering på Oslo lufthavn for kontraktsperioden 2017 til 2021, som var et stort løft for selskapet og starten på videre vekst. I 2021 fikk de fornyet avtalen med fem nye år. I 2022 vant Onepark også kontrakten for driften av parkering på 28 flyplasser rundt om i hele landet.
– Dette var en stor og viktig kontrakt for oss, som igjen bekreftet det gode samarbeidet vi har med Avinor, sier Nymoen.
For både Avinor og Onepark er det viktig å erstatte fossilbiler og busser med elektrisk eller biodrivstoff. Med nye elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares over 300 tonn CO2 årlig. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Utviklet Autopay
Onepark eies av Indigo Management som er heleid av familien Bentsen. Det er et finansielt solid konsern med lange tradisjoner innen parkeringsdrift i Norge og Norden. I 1999 solgte de EuroPark-selskapene i Skandinavia til APCOA i Tyskland.
– Det tar rundt ti år å bygge en solid bedrift. Nå er vi der vi skal være, med et godt team, sunn økonomi og god fart. Sammen har vi fokus på optimal inntjening og profesjonell drift for grunneiere samt enkel og effektiv parkering for brukerne, sier styreleder Kenneth Bentsen.
I 2012 og 2013 var Onepark med å utvikle Autopay, som kom i drift i 2014. Autopay er en teknisk løsning som kjenner igjen registreringsnummer på bilskilt ved hjelp av kameraer, som gjør at man kun betaler for den tiden man parkerer. Det gjør bruken av bommer og bøter overflødig. Autopay er nå i åtte land: Norge, Sverige, Finnland, Danmark, Polen, Tyskland, Island og Canada.
– Det kostet mye tid og penger, og det var få som hadde tro på dette i begynnelsen. De mente lesbarheten på skiltene var for dårlig og konseptet ulovlig. Nå ser vel de fleste at Autopay er fremtiden i en internasjonal parkeringsbransje, og at markedet er enormt. Nå sikter vi oss inn på Europa, sier Kenneth Bentsen.