Leif Nymoen Onepark 06

– Å justere prisene etter tilbud og etterspørsel er fremtiden for vår bransje, sier Onepark-sjef Leif Nymoen.

Onepark er en ledende aktør i det norske parkeringsmarkedet, og drifter 250 parkeringsanlegg over hele landet, blant annet på Oslo lufthavn hvor det er plass til 23 000 biler. Og som nylig vant tilbudskonkurransen med Avinor om driften av 28 flyplasser over hele landet. Selskapet er kjent for sin sømløse parkeringstjeneste med kamera, skiltgjenkjenning og Autopay-løsning.

Onepark er nå de første i det norske markedet som satser stort på dynamiske priser på parkeringsanleggene, slik man allerede ser i prisingen av hotellrom og flyreiser. Det betyr at prisene forandrer seg etter kapasiteten, og at prisene øker når det er stor etterspørsel og går ned når etterspørselen synker. Onepark har nå ansatt egen Revenue Manager, med erfaring fra hotell- og reiseliv, som skal jobbe spesielt med dynamiske priser.


Tenker annerledes

– Parkeringsbransjen har til nå hatt en svært konservativ tilnærming til prising, sier Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark.

– Nå begynner vi å tenke annerledes, og skal lage en prismotor som er fleksibel og dynamisk. Som på et hotell, skal vi følge tett med på omsetningen på hver lokasjon, og sørge for lønnsomhet. Prisen for parkering på Oslo lufthavn skal da komme frem både når du forhåndsbooker og til enhver til i appen, for de som ikke har booket på forhånd, sier han.

Onepark har allerede prøvd ut dette med god suksess på Paleet P-hus, Kinogarasjen i Drammen og Olavskvartalet P-hus i Trondheim, hvor de har hatt dynamiske priser siden 2019. Dynamiske priser for parkering og lading er nylig innført på Oslo lufthavn, og dynamiske priser og sømløs parkering med ladesoner ble akkurat introdusert ved Kinogarasjen i Drammen.

Onepark eies av Indigo Management, som er heleid av familien Bentsen. Styreleder Kenneth Bentsen tror dette er veien å gå for bransjen.

– For mange er det nok fortsatt litt uvant, men det vil forandre seg. Vi ser at dette fungerer for hoteller og flyselskaper, og har stor tro på at dette passer godt for parkering. Ved stor etterspørsel må man betale litt mer, og så er det tilsvarende rimeligere på dager, tider og steder hvor behovet er mindre, sier Bentsen.

– Denne type prising kan gi en betydelig økt omsetning for gårdeieren. Det handler om å optimalisere bruken av p-plassene, og hvor bruken av dynamisk prising påvirker til en bedre utnyttelse av kapasiteten, sier styrelederen.


Bidra til lønnsomheten

Onepark ble etablert i 2012, og har i år tilbudt parkeringsløsninger i ti år. Målet var å være en utfordrer som hadde ekstra fokus på kundevennlige og innovative løsninger, og som var «litt mer ålreit» enn konkurrentene.

– Parkering er en lavmarginsbransje og en volumbransje. Vi er derfor avhengig av å ha mange parkeringsanlegg og at svært mange parkerer hos oss, samtidig som vi har full kontroll på alle kostnadene. Vi tror dynamisk prising vil bidra til lønnsomheten, og lage et enda bedre produkt, sier Onepark-sjef Nymoen.

De første årene tapte Onepark penger. Fra 2017 har de hatt en sunn økonomisk utvikling, og ligget på rundt 40–50 millioner i resultat. Det forventede resultatet for 2022 er på rundt 60 millioner.

– Det tar rundt ti år å bygge en solid bedrift. Nå er vi der vi skal være, med et godt team, sunn økonomi og god fart. Samtidig står vi i de samme utfordringene som andre, med en svært usikker fremtid, sier Kenneth Bentsen.

– De to siste årene har vært utfordrende for hele parkeringsbransjen. Nå ser ting betydelig lysere ut, sier han.