Da Onepark ble etablert i 2012, var målet å være en utfordrer med ekstra fokus på kundevennlige og innovative løsninger og «litt mer ålreit» enn konkurrentene. I jubileumsåret har Onepark på flere områder innfridd disse målene.
– Nå er vi der vi skal være, med et godt team, sunn økonomi og god fart. Samtidig står vi i de samme utfordringene som andre, med en svært usikker fremtid, sier Leif Nymoen.
Flytter til «fremtidsby»
Det hindrer likevel ikke Onepark fra å satse videre når selskapet fra 2025 blir en del av Construction City på Ulven i Oslo, et næringsbygg på 103.000 kvadratmeter. Hit flytter Onepark sitt hovedkontor og får samtidig ansvar for Construction Citys mobilitetstjenester.
Construction City får om lag 500 parkeringsplasser, som også vil være tilgjengelige for beboere i nærområdet. I tillegg utvikles det et omfattende tilbud for leie av elbiler, sykler og elsparkesykler.
Construction City. Illustrasjon: Link Arkitektur og 3D Estate.
På flyplasser over hele landet
Ved utgangen av dette året kan Leif Nymoen også se tilbake på et år med mange milepæler, blant dem avtaler om drift av parkering ved flere av de store skidestinasjonene, som Geilo, Trysil, Beitostølen, Hafjell og Hemsedal.
Den største avtalen er likevel anbudet Onepark vant om drift av parkeringen på 28 av Avinors flyplasser over hele landet. Kontrakten, som allerede har fått en trinnvis oppstart, har en verdi på 850 millioner kroner.
– Avinor er allerede vår største kunde, som vi har et veldig godt samarbeid med. Nå kan vi bruke all den erfaringen til å gjøre parkeringstilbudet enda bedre på alle disse 28 flyplassene, uttalte Nymoen da kontrakten ble kjent.
Foruten parkeringsdriften ved 28 flyplasser, har Onepark også inngått et samarbeid med Avinor om å erstatte fossilbusser med elbusser på Gardermoen. Med nye elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares utslipp tilsvarende 600 store personbiler (SUV). På Gardermoen kjører hver buss døgnet rundt, hele året. Ved å erstatte dieselbussene sparer man rundt 140 000 liter diesel hvert år, eller over 300 tonn CO2 i utslipp.
Onepark har fire elbusser i drift på Oslo lufthavn. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
Først ut med dynamiske priser
Nytt av året er også Oneparks satsing på dynamiske priser som de første i det norske markedet.
– Den store fordelen med pris per minutt er at du betaler kun for den tiden du faktisk står parkert. Det dynamiske elementet består i at prisene kan variere, slik at vi regulerer parkeringen på en god måte etter etterspørselen, sier Nymoen.
– Å justere prisene etter tilbud og etterspørsel er fremtiden for vår bransje, sier Onepark-direktør Nymoen.
Og apropos fremtid, i slutten av januar 2022 åpnet også Tesla superchargere i Sentrum P-hus, der øvrige elbiler nå har fått tilbud om hurtiglading innenfor Ring 1. Dette er et tilbud Onepark og Tesla har gått sammen om, da man ser at behovet for hurtiglading er stort og voksende.
Supercharger-stasjonen er en såkalt V3-stasjon som kan levere inntil 250 kilowatt.
Tesla superchargere i Sentrum P-hus. Foto: Katrine Lunke/Apeland.
– Vi er svært glade for at vi kan legge til rette for flere elbilister med behov for lademuligheter i Oslo sentrum, sier Onepark-direktør Leif Nymoen.
Foto: Katrine Lunke/Apeland.