DSC 4330 min 1

Onepark har de siste fem årene driftet parkeringsanleggene på Oslo lufthavn. Denne uken ble det klart at selskapet forblir Avinors samarbeidspartner på flyplassen også de neste fem årene.

– Vi har hatt et fantastisk samarbeid med Avinor på Oslo lufthavn siden 2017. I år har det åpenbart vært rolig aktivitet på grunn av pandemien, men ikke hos oss. Vi har jobbet hardt i flere måneder for å sikre fornyet tillit hos Avinor. Konkurransen har vært tøff og vi er derfor veldig glade for at Avinor har valgt å fortsette samarbeidet med oss, sier administrerende direktør i Onepark, Leif Nymoen.

Avinors nest største kontrakt

Parkeringsanlegget på Oslo lufthavn er landet største, med plass til 23 000 biler, fordelt på 20 parkeringsområder inne og ute, både korttidsplasser og langtidsparkeringer, samt shuttlebusstrafikk til og fra terminalen.

Avinor lyste ut anbudet i april i år, og fristen for innleveringen gikk ut i juni. Det er den nest største avtalen Avinor har med samarbeidspartnere, med en samlet kontraktsverdi på rundt 2 milliarder kroner de neste fem årene.

– Avinor er uten tvil vår største kunde, og svært viktig for oss både økonomisk og markedsmessig. Derfor er det ekstra gøy at vi får lov til å fortsette. Dette skal vi feire i flere dager, sier Leif Nymoen.

Trafikken har tatt seg opp

Nå ruster Onepark seg for økt trafikk og mer trykk på Oslo lufthavn fremover. Selv om det vil ta tid før trafikken er tilbake på 2019-nivå, har økningen bare fra i sommer vært betydelig.

– Pandemien har selvsagt vært krevende også for oss, men vi ser at trafikken nå tar seg opp igjen, og vi er klare for å ta imot alle som ønsker å komme seg enkelt og raskt til og fra flyplassen. Vi har en sømløs tjeneste, med kameragjenkjenning og automatisk betalingsløsning, og vi har enkle løsninger for forhåndsbestilling på nett, med kun to timers avbestillingsfrist, sier Nymoen.

Avinor sier dette om valget av Onepark.

– De overbeviste oss i anbudsprosessen. Vi vet allerede at de har en svært god teknisk løsning, som er enkel og sømløs for kundene våre. De er i tillegg innovative og opptatt av å utvikle tjenestene våre videre. I tillegg har vi erfart at Onepark er en hyggelig, tilgjengelig og profesjonell samarbeidspartner, som vi ser frem til å fortsette med, sier kategorisjef for parkering i Avinor, Amy Caroline Løken-Erichsen.

Høyere krav til miljø

Miljø var også et tydelig krav i anbudet. Avinor har blant annet forpliktet seg til å halvere egne kontrollerbare utslipp innen 2022, sammenlignet med 2012.

– Det har vært viktig for oss å velge en aktør som har fokus på bærekraft. Det kommer vi ikke utenom i dag. Også her har Onepark imponert oss med flere satsinger, som både vil heve kvaliteten på parkeringstilbudet vårt og samtidig hensynta og møte miljøutfordringene vi står ovenfor, sier Løken-Erichsen.

– Vi legger blant annet til rette for enkle og gode lademuligheter for elbiler, vi skal kjøpe inn elbusser i shuttletrafikken til og fra p-områdene, og vi er straks i mål med ISO-sertifisering på kvalitet og miljø. I tillegg har vi i år både kjøpt klimakvoter og sertifikater for grønn energi, sier markeds- og bærekraftsjef i Onepark, Mona Elisabeth Gladhus.

Om Onepark:

ONEPARK ble etablert i 2012 og har solide, langsiktige og engasjerte eiere i Indigo Management AS. Våre eiere og medarbeidere har gjennom flere tiår bygget opp en betydelig kunnskapsbase om effektiv og kundevennlig parkeringsdrift. Vi leverer innovative løsninger, og en smidig, praktisk og fornuftig parkeringstjeneste til markedet. Indigo Management er heleid av familien Bentsen.

DSC 3856 min

F.v. Økonomisjef Thomas Christiansen, markedssjef Mona Elisabeth Gladhus, teknisk sjef Tom Solbakken, regionsjef OSL Eirik Loftesnes og adm.dir. Leif Nymoen